sundhed er en ret

Vær opmærksom på, at denne artikel er mere end to år gammel

27.10.2022

Velkommen tilbage til forsvarets ernæringsprofessionelle

I dag kommer de ernæringsprofessionelle i forsvaret tilbage under Kost og Ernæringsforbundets overenskomst, når Forsvarsministeriets kontrakt med ISS ophører.

1. april 2022 bliver alle, der er ernæringsfaglige uddannede flyttet fra overenskomsten mellem 3F og ISS til en ny overenskomst mellem Kost og Ernæringsforbundet og Staten. Skiftet betyder bl.a. at de faglærte igen er at betragte som faglærte, og ikke ufaglærte, som under ISS overenskomsten. Kost og Ernæringsforbundet har ifm. overgangen 1. april aftalt, at ingen går ned i lønkroner, og at alle går op i pension til 18%. Samtidig får man nu betalt frokostpause, hvis det ikke allerede har været aftalt lokalt.

I løbet af efteråret forhandler Kost og Ernæringsforbundet de individuelle tilpasninger, så vi sikrer den enkelte mindst den samme løn, når den personlige løngaranti stopper 28. februar 2023.

Vigtigt signal

Et måltid mad kan blive for billigt, når det offentlige laver aftaler gennem udbud, udtalte Ghita Parry tidligere i et debatindlæg. Derfor er hun særligt glad for det vigtige signal, som Forsvaret nu sender.

Forsvaret ønsker at sikre bedre mad og er villig til at sætte ressourcer ind. Det hilser jeg velkommen, for vores soldater fortjener ordentlig, sund, næringsrig og klimavenlig kost. Og vi står klar til at hjælpe med at overgangen foregår uden problemer og vi glæder os til igen at stå for maden til forsvaret.
Vi sidder klar ved telefonerne til at hjælpe dig.

Har du spørgsmål?

Vores åbningstider er mandag-onsdag kl. 8.30-15.00, torsdag 8.30-17.00 og fredag 8.30-13.30.