Samarbejde er opskriften på OUH-køkkens flyttesucces
Fagblad 7, 2022

Vær opmærksom på, at denne artikel er mere end to år gammel

Diana Ebba Ø.B. Jensen [ TEKST ] Heidi Lundsgaard [ FOTO ]

Samarbejde er opskriften på OUH-køkkens flyttesucces

Arbejdsmiljø: Flytningen af produktionskøkkenet på Odense Universitetshospital har krævet planlægning og en stærk dialog med alle medarbejdere. Til gengæld lykkedes processen med bravur.  

− Er der et cykelskur? Kan jeg leve op til det nye sted? Og skal jeg bruge nøgle eller kort for at komme ind? Ingen spørgsmål er for små eller for store i sådan en flytteproces, lyder det fra Ulrik Jochum Møller Hansen, der er ernæringsassistent og
arbejdsmiljørepræsentant (AMR) i produktionskøkkenet på Odense Universitetshospital (OUH).

For ganske få måneder siden stod han og 130 kollegaer fra OUH’s produktionskøkken på den gamle adresse i Odense og skulle pakke et cirka 55 år gammelt køkken ned og rykke 6,5 km længere mod syd i et splinternyt supersygehus − som den første afdeling på hele OUH.

− Vi er jo ikke flyttemænd. Vi er ansat til at drive et køkken. Så det her med at flytte en hel arbejdsplads med så mange medarbejdere ud i helt nye omgivelser, det er altså ikke noget, man bare lige gør, påpeger Ulrik Jochum Møller Hansen, der sammen med resten af sine kollegaer havde sin første rigtige arbejdsdag i det nye produktionskøkken 26. september 2022.

Erhvervspsykolog og ekstra personaletimer

Noget tyder på, at de har gjort det rigtig, rigtig godt i køkkenet på OUH. For ud over at levere hjemmelavet mad til omkring 1.500 patienter dagligt, samtidig med at de har skullet flytte, har produktionskøkkenet vundet OUH’s interne arbejdsmiljøpris for sin håndtering af flytningen.

− Vi har vundet, fordi vi har forberedt os og taget os tid til at gå i dybden. Og alle har virkelig taget del i det, forklarer Ulrik, der som arbejdsmiljørepræsentant har været involveret i arbejdet omkring flytningen af OUH’s produktionskøkken i halvandet til to år før selve flytningen.

Til at begynde med blev der ansat en ny medarbejder i et vikariat til at tage sig af de mange timer, som Ulrik og tillidsrepræsentanten var væk fra køkkenet. Det er nemlig blevet til en del timer. I stedet er der blandt andet blevet brugt ekstra tid på at holde møder i en nedsat flyttegruppe, TRIO-gruppemøder (møde mellem TR, AMR og ledelse, red.) og et kursus med en erhvervspsykolog.

Derudover er der blevet holdt tirsdagsmøder med alle fra hele køkkenet, etableret små arbejdsgrupper i køkkenet til planlægning af, hvad der skulle med i det nye køkken, rundvisninger i det nye køkken, tid til at gå rundt og tale med medarbejdere og sidst, men ikke mindst en stor tavle i køkkenet til alle de spørgsmål, som medarbejderne har haft omkring flytningen.

− Helt fra begyndelsen er vi blevet inddraget i processen. Har der været noget i flytningen, som omhandlede køkkenet, har vi været med og er blevet inddraget. Og vi har haft indflydelse − lige fra hvor vores udstyr skal hænge til at få ændret mødetider for de ansatte, hvor logistikken ikke går op med familielivet længere, forklarer Ulrik Jochum Møller Hansen og nævner, at TRIO-gruppen har fået meget ud af kurset med en erhvervspsykolog. 

− Der er jo stor forskel på, hvordan folk reagerer i sådan en situation. Nogle rækker hånden op på fællesmøderne, andre skriver spørgsmål på tavlen, og så er der dem, som har brug for at blive hørt, mens man står og skræller gulerødder. Det er dér, de får afløb for spørgsmål og idéer, fortæller Ulrik Jochum Møller Hansen og fortsætter:

− Det kan godt være, at det på papiret kan virke som en detalje, men det er ikke ligegyldigt, om en medarbejder pludselig skal til at cykle seks kilometer ud af byen. Det kan have stor indflydelse på, om alt går op i familielivet.

En flytning er en stor ting i medarbejderens liv

I produktionskøkkenet er der ernæringsassistenter, kokke, catere, slagtere, bagere, serviceassistenter, som både er faglærte og ufaglærte, administrativt personale, professionsbachelorer, diætister og økonomaer. Viften er bred, og det gør ikke nødvendigvis en flytning nemmere.

− Selv et godt arbejdsmiljø kan blive udfordret, når der sker store forandringer på en arbejdsplads. Med en arbejdsplads som vores, hvor vi har mange forskellige faggrupper ansat, er der også mange forskellige behov, vi skal forsøge at opfylde. For nogle er det det lavpraktiske, der fylder, og for andre er det, om de overhovedet passer ind det nye sted, fortæller Hanne Stage Nygaard, der er produktionsleder for det 130 mand store sygehuskøkken.

Siden foråret har hun haft mange rundvisninger i det nye køkken på OUH − og lige netop det har hun gjort en stor dyd ud af.

− Det skaber tryghed, at vores medarbejdere rent faktisk ved, hvordan deres kommende arbejdsplads ser ud, at de følger udviklingen og på den måde kan følge med mentalt. I foråret, da køkkenet stod bart og manglede alt, var ingen af os klar til at flytte rent mentalt, men da vi stille og roligt kunne se, at det blev til et rigtigt køkken, blev det mere trygt for alle, fortsætter Hanne Stage Nygaard.

For Ulrik Jochum Møller Hansen, Hanne Stage Nygaard og kollegaerne i køkkenet på OUH er en utryg situation som en flytning af en hel arbejdsplads blevet vendt til noget trygt og godt. Ud over et splinternyt køkken med topmoderne maskiner og rene flader har flytningen vist, hvor gode de alle har været til at samarbejde, og hvor meget de kan som arbejdsplads, når de arbejder sammen.

− Vi er jo ansat til at drive et køkken, men den her flytning har vist os, at når bare vi arbejder sammen, så kan vi meget, slutter Ulrik Jochum Møller Hansen og tilføjer til sidst, at de alle har fået en erfaring, som man kun sjældent får som medarbejder.

Fakta:

Gode flytteråd fra OUH’s køkken

•  Hav fokus på forberedelse og inddragelse af medarbejdere.

•  Lyt til medarbejderne.

•  Alle spørgsmål er vigtige − store som små!

•  De lavpraktiske ting er ikke ligegyldige.

•  Vi kommunikerer forskelligt − nogle siger noget højt på et møde − andre på tomandshånd.

•  Tilpas aktiviteterne eksempelvis, så vi ved, vi ikke skal køre samme menukort, men en “flytte-menuplan”.

Fakta:

OUH’s produktionskøkken

•  130 ansatte

•  Laver seks måltider i døgnet

•  Laver mad fra bunden og har sølvmærke i økologi

•  Har eget bageri

•  Er leverandør af to-go-produkter til cafeteria og/eller hotel.

Et enestående samarbejde

Involvering af medarbejdere vægtede højt, da arbejdsmiljøpris blev tildelt OUH’s produktionskøkken.

15.000 kr. til at styrke afdelingen, et stykke kunst og en stor mængde selvtillid. Det er, hvad produktionskøkkenets 130 ansatte på OUH har fået efter at have vundet OUH’s interne Arbejdsmiljøpris 2022.

I flere år har køkkenet kunnet se frem til en meget kompleks flytning af udstyr og medarbejdere til en helt ny matrikel − en proces, som afdelingen har forberedt sig så godt på, at de nu er vindere af en intern prestigefyldt pris.

− Det er lykkedes produktionskøkkenet at lave en rigtig god involvering af medarbejderne hele vejen igennem processen, samtidig med at de har skullet drifte et køkken. De har arbejdet konstruktivt med de bump, der er kommet på deres vej, og så har de helt konkret arbejdet aktivt med at få mere indflydelse på vagtplanlægningen og skabt større gennemsigtighed på hele afdelingen gennem en spørgeskemaundersøgelse blandt medarbejderne. Gennem TRIO er det lykkedes køkkenet at skabe et samarbejde omkring flytningen, som er helt enestående, fortæller Mads Trier Munk, der er funktionsleder i HR-afdelingen på OUH og med i prisudvalget.

Han nævner, at det kræver et særligt samarbejde og et dedikeret ledelses- og arbejdsmiljømæssigt fokus at gennemgå de forandringer, som køkkenet har gennemgået de seneste par år, på en succesfuld måde.

Lille pris med vigtigt budskab!

Nok er Arbejdsmiljøprisen på OUH intern, men med cirka 10.000 ansatte i en geografisk set stor organisation (Odense, Svendborg, Ærø og Nyborg, red.) er der stor stolthed forbundet med at vinde den. Og måske i særlig høj grad, når der er tale om en lille afdeling som produktionskøkkenet, der består af 130 medarbejdere.

− En logistikafdeling som et produktionskøkken er måske ikke det første, man tænker på, når man tænker sygehus, men det er så vigtigt, at vores patienter får en god kost − det er en del af behandlingen. Og det er vigtigt at anerkende og sætte fokus på, hvor vital og central en funktion den her afdeling har, forklarer Mads Trier Munk.

Vi sidder klar ved telefonerne til at hjælpe dig.

Har du spørgsmål?

Vores åbningstider er mandag-onsdag kl. 8.30-15.00, torsdag 8.30-17.00 og fredag 8.30-13.30.