Mercan-Ellen Nielsen
19.01.2022

Pressemeddelelse: Kost og Ernæringsforbundet ansætter politisk chef

Ny afdelingschef vil sætte endnu større fokus på Kost og Ernæringsforbundets vigtige sundhedspolitiske mærkesager

Mercan-Ellen Nielsen kommer til at stå i spidsen for politik- og professionsafdelingen i Kost og Ernæringsforbundet. Her skal hun være med til at sikre, at de ernæringsprofessionelle professioner styrkes og udvikles. Samtidig får hun ansvaret for Kost og Ernæringsforbundets politiske interessevaretagelse.

Med godt syv års ledelseserfaring fra Energistyrelsen og inden da flere års erfaring fra både Stats- og Udenrigsministeriet kommer Mercan-Ellen Nielsen med en bred og tung erfaring fra mange dele af centraladministrationen, der vidner om, at hun effektivt kan sætte sig ind i nye og komplicerede stofområder og skabe blivende resultater, udtaler direktør for Kost og Ernæringsforbundet Jakob Bøving Arendt:

- Hun ved, hvordan man navigerer i et komplekst politisk landskab og har et fantastisk drive og et smittende humør. Derfor vil hun sammen med de dygtige medarbejdere kunne sætte kost og ernæring højere på dagsordenen. For hvis vi skal lykkes med at bekæmpe ulighed i sundhed, skabe bedre omsorg og behandlinger og sætte fart på den grønne omstilling, så kommer man ikke uden om at integrere kost og ernæring langt bedre i det danske samfund, siger han.

Mercan-Ellen Nielsen, der er uddannet jurist ved København Universitet, glæder sig til at kaste sig over nye dagsordener og sætte politisk fokus på sundhed og ernæring uden at sige helt farvel til hele klima-agendaen:

- Lige adgang til sundhed og rigtig kost og ernæring er en helt central samfundsopgave, som har stor betydning for os alle - i alle faser af livet. Samtidig er det et område, hvor der er et stort potentiale for at reducere klimaaftrykket og spare samfundet for store udgifter, hvis den forebyggende ernæringsindsats i sundhedsvæsnet, plejesektoren, psykiatrien og vores daginstitutioner og skoler prioriteres bedre, siger Mercan-Ellen Nielsen.

Kost og Ernæringsforbundet er fagforening og interesseorganisation for ca. 8.500 ernæringsprofessionelle, f.eks. ernæringsassistenter, økonomaer, professionsbachelorer i ernæring og sundhed, ledere, kliniske diætister og ernæringsteknologer. Forbundets medlemmer spiller en afgørende rolle i velfærdssamfundet – både for den enkelte borgers sundhed, trivsel og livskvalitet og for folkesundheden. For mad giver livsvigtig energi, er forudsætningen for, at vores børn udvikler sig, og giver livskvalitet for vores ældre. Den rette mad forebygger sygdomme, og den forkerte mad eller underernæring kan forkorte liv.

Blå bog Mercan-Ellen Nielsen

• 2014-2021: Energistyrelsen – kontorchef og klimachefforhandler
  • 2012-2014: Statsministeriet – Seniorrådgiver
  • 2007-2012: Udenrigsministeriet, herunder ambassaden i Kabul, Afghanistan
  • Uddannelse: jurist, Københavns Universitet

Har du spørgsmål?

Vi sidder klar ved telefonerne til at hjælpe dig.

Vores åbningstider er mandag - onsdag fra kl. 8.30 - 15.00, torsdag 8.30 - 17.00. Fredag 8.30 - 13.30.

phone_callbackFå et opkald
Eller