OK26 giver ekstra løn til de lavest lønnede i regionerne
Som en del af OK26 er det aftalt, at område 0 i regionernes lønsystem afskaffes pr. 1. juli 2026. Alle medarbejdere, der i dag er placeret i område 0, flyttes til område 1, hvilket giver de lavest lønnede et ekstra lønløft.
For en fuldtidsansat kan lønstigningen udgøre op til 400 kroner om måneden.
Danmark er i dag opdelt i fem lønområder – 0, 1, 2, 3 og 4 – hvor værdien af løntrinnene varierer. Område 0 dækker de mest landlige områder, mens de højere områder ligger omkring de større byer. Forskellen i løn er størst på de laveste løntrin, mens den forsvinder på de højeste løntrin.
Aftalen skal både styrke lønnen for de lavest lønnede medarbejdere og gøre det lettere for regionerne at rekruttere medarbejdere i områder uden for de største byer.
Har du spørgsmål?
Vores åbningstider er mandag-onsdag kl. 8.30-15.00, torsdag 8.30-17.00 og fredag 8.30-13.30.