Ny bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde
Den 1. februar 2024 trådte en ny bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde i kraft. Her bliver roller og opgaver for hhv. arbejdsleder og arbejdsmiljørepræsentant gjort mere tydelig. Det fremgår bl.a. at arbejdsmiljørepræsentanten skal:
- bidrage med viden og erfaringer om de ansattes arbejdsmiljø, herunder være i kontakt med de ansatte og
- bidrage med forslag til forebyggelse af risici i arbejdsmiljøet og løsninger på sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål.
- samarbejde med de øvrige medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen og
- bidrage til at varetage arbejdsmiljøorganisationens opgaver.
Der er ikke tale om en ændring af rollerne, men derimod en tydeliggørelse.
Den nye bekendtgørelse indeholder også opdaterede regler for APV-processen, der skal gøre APV’en til et mere aktivt redskab i arbejdsmiljøarbejdet. Det er fortsat arbejdsgiveren, der har ansvaret for gennemførelse af en APV, og at AMO (arbejdsmiljøorganisationen) og medarbejderne deltager i hele processen.
På Godtarbejdsmiljø.dk finder du ligeledes en guide med syv nemme værktøjer til arbejdsmiljøgruppen til at sætte arbejdsmiljøarbejdet i system og sætte fokus på det interne samarbejde i arbejdsmiljøgruppen:
Du er altid velkommen til at kontakte Kost og Ernæringsforbundet, hvis du har spørgsmål til din rolle som AMR og arbejdsmiljøarbejdet.
Se mere hos Arbejdstilsynet
Har du spørgsmål?
Vores åbningstider er mandag-onsdag kl. 8.30-15.00, torsdag 8.30-17.00 og fredag 8.30-13.30.