Offentlige køkkener
26.06.2024

Ny bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde

Bekendtgørelsen tydeliggør roller og opgaver for arbejdsleder og arbejdsmiljørepræsentant

Den 1. februar 2024 trådte en ny bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde i kraft. Her bliver roller og opgaver for hhv. arbejdsleder og arbejdsmiljørepræsentant gjort mere tydelig. Det fremgår bl.a. at arbejdsmiljørepræsentanten skal:

  • bidrage med viden og erfaringer om de ansattes arbejdsmiljø, herunder være i kontakt med de ansatte og
  • bidrage med forslag til forebyggelse af risici i arbejdsmiljøet og løsninger på sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål.
  • samarbejde med de øvrige medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen og
  • bidrage til at varetage arbejdsmiljøorganisationens opgaver.

Der er ikke tale om en ændring af rollerne, men derimod en tydeliggørelse.

Den nye bekendtgørelse indeholder også opdaterede regler for APV-processen, der skal gøre APV’en til et mere aktivt redskab i arbejdsmiljøarbejdet. Det er fortsat arbejdsgiveren, der har ansvaret for gennemførelse af en APV, og at AMO (arbejdsmiljøorganisationen) og medarbejderne deltager i hele processen. 

På Godtarbejdsmiljø.dk finder du ligeledes en guide med syv nemme værktøjer til arbejdsmiljøgruppen til at sætte arbejdsmiljøarbejdet i system og sætte fokus på det interne samarbejde i arbejdsmiljøgruppen:

Du er altid velkommen til at kontakte Kost og Ernæringsforbundet, hvis du har spørgsmål til din rolle som AMR og arbejdsmiljøarbejdet.

Se mere hos Arbejdstilsynet

Vi sidder klar ved telefonerne til at hjælpe dig.

Har du spørgsmål?

Vores åbningstider er mandag-onsdag kl. 8.30-15.00, torsdag 8.30-17.00 og fredag 8.30-13.30.